033 2600 200

Deze pitch is tijdens de vele uitvaartbeurzen voor uitvaart-consumenten geboren. Bij mijn stand probeer ik met bezoekers een gesprekje aan te knopen en mijn flyer te geven. Zo spreek ik echter met één persoon en voor andere voorbijgangers heb ik geen aandacht. In de loop van de tijd ontstond de idee een quote, een pitch te maken, die mensen zou triggeren.

Dat bracht mij opnieuw bij de vraag: wie reken ik tot mijn doelgroep, wie wil ik met mijn diensten bereiken? In ieder geval personen waarvoor de kerken geen boodschap meer hebben. En lettend op de cijfers van het CBS is dat in middels een behoorlijk percentage van de Nederlanders. De kerkverlating lijkt niet te stoppen.

Uit de gesprekken met bezoekers en mijn werkervaring, wordt me overduidelijk dat de kerk verlaten niet automatisch bekent: niet meer geloven. In tegendeel. Alleen de regeltjes, het gedrag en dogma’s van de kerk zijn ze [meer dan] beu. Echter bij de scharnierpunten in het leven willen ze toch weer die nabijheid, die warmte, die liefde, die vertrouwdheid, die geborgenheid ervaren/koesteren. De Naam van de Eeuwige laten klinken, waarin al die genoemde elementen in opgenomen zijn. Maar ja wie geeft daar woorden aan wanneer het lidmaatschap van het kerkelijk instituut – uitzonderingen daar gelaten – geen ‘recht’ meer geeft op de aanwezigheid van een dominee of pastoor?

Voorzichtig zette ik tijdens de uitvaartbeurzen de quote in: ‘Geen dominee, geen pastoor, bel Bram!’. De voorbijgangers reageerden positief en …..ik deelde mijn flyer uit. Was ik in een meer Rooms Katholieke omgeving dan verwisselde ik de dominee en de pastoor. De tekst op mijn flyer richtte ik zo in, dat de lezer wordt uitgenodigd mijn website te bezoeken. En wanneer het tijdens een uitvaartbeurs niet al te druk was dan leidde mijn actie alsnog tot een gesprekje.

Vaak hoorde ik hun verbazing omdat ze over het bestaan van andere mogelijkheden, dan die de uitvaartondernemer/-verzorger biedt, niet geïnformeerd waren. “Hadden we dat geweten”, was en is een veel uitgesproken reactie.

Tijdens de Uitvaart Vakbeurs 2016 gebruikte ik ook deze pitch. Nu voor de professionals, die in de uitvaartbranche werken. Voor mij zijn de uitvaartondernemers/-verzorgers een prachtig communicatiekanaal. Zij ontmoeten nabestaanden al in een vroeg stadium na een overlijden en kunnen hen informeren over het bestaan van onder meer mijn dienstenaanbod tijdens een afscheidsproces. Vertellen dat inschakeling van die diensten meerwaarde oplevert. De kwaliteit van het afscheid op een hoger plan brengt en de beleving toeneemt. De recensies op mijn website zijn hiervan de stille getuigen.

Op de Uitvaart Vakbeurs in Gorinchem werd de tegelwijsheid fantastisch ontvangen. Een bezoekster vertrouwde me toe: “Het is de mooiste uitspraak op deze beurs”.

sticker-origineel-450x450

Bel mij terug